RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas
: 5 Bestari
Bilangan
Murid : 30 orang
Tema
: Perayaan
Tajuk
: Perayaan Di Malaysia
Tarikh
: 16 Ogos 2012
Masa
: 60 minit
Objektif
: Pada akhir sesi pembelajaran, murid dapat :
i. Menceritakan pengalaman mereka menyambut
perayaan secara lisan.
ii. .Membaca petikan dengan lancar dan sebutan serta
intonasi yang betul.
iii.
Menulis karangan pendek tentang pengalaman mereka menyambut perayaan.
iii.
Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
iv. Mengisi
maklumat tentang perayaan dalam jadual
yang disediakan.
Hasil
Pembelajaran :
Fokus
Utama:
8.2 Membina
dan menulis ayat tunggal dan majmuk
dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras
3 (i) Menyediakan perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan majmuk berdasarkan
tajuk yang diberikan.
5.1 Membaca
kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami
petikan yang dibaca.
Aras
2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberi penekanan pada intonasi
berdasarkan tanda bacaan.
Fokus
Sampingan :
1.1 Berbual
tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan
kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai .
Aras
1 (i) Berbual tentang.
sesuatu perkara yang dialami, dilihat atau didengar dengan menggunakan bahasa
yang sesuai.
Kemahiran
Bahasa : Mendengar, bertutur membaca dan
menulis
Sistem
Bahasa : Sistem ejaan , ayat tunggal dan majmuk,
sebutan dan intonasi
Ilmu : Kajian Tempatan
Nilai Murni : Hormat -menghormati, kasih sayang,
bekerjasama, bertolak-
ansur,
menghargai dan bersyukur
Kemahiran Bernilai Tambah ( KBT) :
Kemahiran Berfikir : Menciri, membuat perbezaan, membuat
inferens,
mengkategori dan menjana idea
Kemahiran Belajar : Mengumpul, memproses, mengubungkait ,
mencatat,
melaporkan
maklumat, mendengar dengan teliti, menonton
dengan
aktif
Kecerdasan Pelbagai : Kinestetik ,Kontekstual, Interpersonal, Intrapesonal
Verbal-linguistik,
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah
mengalami pengalaman meraikan sesuatu
perayaan.
Bahan Bantu Mengajar : Komputer, sambungan internet, video ,
powerpoint dan
youtube
Langkah
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti P
& P
|
Catatan
|
Set
Induksi
5
minit
|
Murid
ditayangkan klip video yang mengandungi beberapa jenis perayaan di Malaysia
|
1.
Guru menayangkan video tentang perayaan –perayaan yang
disambut di Malaysia.
2.
Guru bersoaljawab dengan murid-murid
i.
Apakah perayaan yang kamu lihat?
ii.
Pernahkan kamu meraikan perayaan tersebut?
iii.
Apakah kaum yang merayakan perayaan tersebut?
3.
Murid diminta menceritakan perbezaan perayaan mengikut
kaum.
4.
Murid diminta menceritakan pengalaman mereka meraikan
perayaan tersebut.
5.
Guru menjelaskan tajuk pengajaran dan aktiviti yang dijalankan.
|
KB
:
~Menghubungkait
BCB :
~Menonton
dengan aktif
BBM
~Klip
video
|
Langkah
1
15
minit
|
Guru memberi
petikan bacaan melalui powerpoint
berkaitan
perayaan di Malaysia
ii. Tahun Baru Cina
iii. Hari Deepavali
|
1.
Murid dikehendaki
melihat pada paparan powerpoint yang disediakan.
2.
Beberapa orang murid dikehendaki membaca kuat petikan
yang dipaparkan.
3.
Murid-murid yang lain dikehendaki mendengar dan
meneliti teks serta memahaminya.
4.
Guru bersoaljawab berkaitan petikan tersebut.
|
KB
:
~Membuat
infrens
BCB
~Membaca
dengan intonasi yang betul
~Mendengar
dengan aktif
BBM:
~Teks petikan berbentuk Power
point
|
Langkah
2
15
minit
|
Murid-murid
dibahagikan kepada 3 kumpulan mengikut kecerdasan.
Guru
memberi petikan berkaitan perayaan di Malaysia menerusi power point.
Kumpulan A :
Kumpulan
B :
Kumpulan
C :
|
1.
Murid diarah berada
dalam kumpulan yang telah ditetapkan.
2.
Murid diminta
membuat perbincangan berkaitan jenis perayaan berpandukan pada paparan
powerpoint.
i.
Nama perayaan
ii.
Kaum yang meraikannya
iii.
Pakaian tradisional yang dipakai
iv.
Makanan tradisi yang dihidangkan
v.
Cara sambutan sesuatu perayaan
vi.
Dan lain-lain
3.
Murid menulis hasil perbincangan dalam bentuk peta
minda
4.
Murid-murid dikehendaki membentangkan hasil
perbincangan.
|
KB
~Menghubung
kait
~Menjana
idea
BCB
~Memproses
maklumat ~Melapor
maklumat
KP:
~Verbal
linguistik
~Intrapesonal
~Interpesonal
Nilai
murni:
~Bekerjasama
~Hormat
menghormati
~Bertolak
ansur
BBM
~Powerpoint
|
Langkah
3
15
minit
|
Guru
memberi latihan bertulis kepada murid-murid
|
1.Guru
memberi latihan bertulis kepada murid-murid mengikut kumpulan kecerdasan.
Kumpulan
A : membuat karangan pendek berkaitan
perayaan di Malaysia.
Kumpulan B : Membina 5 ayat majmuk berkaitan tajuk
yang telah dipelajari.
Kumpulan
C: Mengisi maklumat pada rajah yang disediakan.
|
KB :
~Menjana
idea
~Menghubungkait
~Membuat
inferens
~Menciri
BCB
~Mengumpul
~Memproses
maklumat
BBM
~Kertas
latihan
|
Penutup
10
minit
|
Membuat
rumusan tentang pelajaran yang diajar.
|
i.Guru
menggalakkan murid murid mengumpul bahan tambahan dari pelbagai sumber bagi
menambah pengetahan mereka.
1.
Murid dibimbing merumuskan kemahiran yang dipelajari
hari ini.
2.
Guru bersoaljawab nilai-nilai murni yang ada semasa
sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan.
3.
Guru meminta
murid mengklik youtube yang disediakan dan menyanyi bersama-sama.
Klik di sini |
Nilai-nilai
Murni :
~Menghargai
~Bersyukur
~Menghormati
~Bekerjasama
BBM
~Youtube
|
0 comments:
Post a Comment