skip to main | skip to sidebar
SELAMAT DATANG


DIRI SAYA

Unknown
View my complete profile

KELUARGA TERCINTA

KELUARGA TERCINTA

PAUTAN

  • > KPM
  • > PENYATA GAJI
  • > PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
  • > PPD KERIAN
  • > TV3
  • > UTUSAN MALAYSIA

POPULAR POSTS

  • RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
    RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN Mata pelajaran : Bahasa Melayu Kelas : 5 Bestari Bilangan Murid : 30 orang Tema : Perayaan Tajuk : ...
  • HARI DEEPAVALI
    Hari Deepavali
  • WAJ 3106~~ HUBUNGAN ETNIK
    WAJ 3106 Hubungan Etnik Tarikh Serahan - 1 September 2012 Tugasan dalam kumpulan berdua Tajuk mengikut kumpulan yang telah diundi Sedia...
  • PERAYAAN HARI RAYA
    HARI RAYA
  • Syawal Tiba Lagi..
    Berlalunya Ramadhan.... kini Syawal dirai. Tiada apa yang lebih menggembirakan selain bertemu sanak saudara dan raka...
  • SOALAN TUGASAN WAJ3106
    EDU 3106 Budaya dan Pembelajaran Mula : 28 Julai 2012 - Serahan : 11 Ogas 2012 Tugasan : 1. Esei - Sejarah, adat resam, pantang larang, k...
  • TAHUN BARU CINA
    Perayaan Tahun Baru Cina
  • JENIS-JENIS PANTUN
    JENIS-JENIS PANTUN Pantun 2 kerat Pantun 4 kerat Pantun 6 kerat Pantun 8 kerat Pantun 10 kerat Pantun 12 ...
  • PANTUN KANAK-KANAK
    Buai laju-laju Sampai pokok sana Apa dalam baju? Sekuntum bunga Cina Timang tinggi-tinggi Sampai cucur atap ...
  • RAMADHAN
    Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Alhamdulillah marilah sama-sama kita panjatkan kesyukuran ke hadrat Allah SWT kerana pada har...

SENARAI ENTRI

  • ►  2013 (1)
    • ►  May (1)
  • ▼  2012 (20)
    • ▼  September (5)
      • PERMAINAN KANAK-KANAK
      • TAHUN BARU CINA
      • HARI DEEPAVALI
      • PERAYAAN HARI RAYA
      • RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
    • ►  August (9)
    • ►  July (6)

FOLLOWERS

LAGU

Powered By Blogger
FOLLOWER. Powered by Blogger.

C'gu Miela

Kesempatan yang kecil seringkali merupakan permulaan kepada usaha yang besar

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Monday, 3 September 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 5 Bestari
Bilangan Murid : 30 orang
Tema : Perayaan
Tajuk : Perayaan Di Malaysia  
Tarikh : 16 Ogos 2012
Masa : 60 minit 

Objektif : Pada akhir sesi pembelajaran, murid dapat :    
i.  Menceritakan pengalaman mereka menyambut perayaan secara lisan.
ii. .Membaca  petikan dengan lancar dan sebutan serta intonasi yang betul.
iii. Menulis karangan pendek tentang pengalaman mereka menyambut perayaan.
iii. Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata hubung yang sesuai.
iv. Mengisi maklumat tentang perayaan dalam  jadual  yang disediakan.
Hasil Pembelajaran :
Fokus Utama:    
8.2 Membina dan menulis ayat  tunggal dan majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3 (i) Menyediakan perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan majmuk berdasarkan tajuk yang diberikan.

 5.1  Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul dan memahami petikan yang dibaca.
Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberi penekanan pada intonasi berdasarkan tanda bacaan. 

Fokus Sampingan :
1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan dengan kehidupan seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, intonasi dan nada yang sesuai .
Aras 1 (i) Berbual tentang. sesuatu perkara yang dialami, dilihat atau didengar dengan menggunakan bahasa yang sesuai. 

Kemahiran Bahasa : Mendengar, bertutur  membaca dan menulis
Sistem Bahasa        : Sistem ejaan , ayat tunggal dan majmuk, sebutan dan intonasi
 Ilmu                         : Kajian Tempatan
Nilai Murni                : Hormat -menghormati, kasih sayang, bekerjasama, bertolak- 
                                   ansur, menghargai dan bersyukur

Kemahiran Bernilai  Tambah ( KBT) :
Kemahiran Berfikir          : Menciri, membuat perbezaan, membuat inferens,   
                                         mengkategori  dan menjana idea
Kemahiran Belajar          : Mengumpul, memproses, mengubungkait , mencatat,
                                         melaporkan maklumat, mendengar dengan teliti, menonton   
                                         dengan aktif
Kecerdasan Pelbagai     :  Kinestetik ,Kontekstual, Interpersonal, Intrapesonal  
                                           Verbal-linguistik,                                            
Pengetahuan Sedia Ada : Murid pernah mengalami pengalaman meraikan sesuatu   
                                           perayaan.
Bahan Bantu Mengajar  : Komputer, sambungan internet, video , powerpoint dan  
                                          youtube                                            
Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P & P
Catatan


Set Induksi

5 minit

Murid ditayangkan klip video yang mengandungi beberapa jenis perayaan di Malaysia
  
  






    1.    Guru menayangkan video tentang perayaan –perayaan yang disambut di Malaysia.  

Klik di sini

     2.    Guru bersoaljawab dengan murid-murid
i.              Apakah perayaan yang kamu lihat?
ii.            Pernahkan kamu meraikan perayaan tersebut?
iii.           Apakah kaum yang merayakan perayaan tersebut? 
    3.    Murid diminta menceritakan perbezaan perayaan mengikut kaum.
    4.    Murid diminta menceritakan pengalaman mereka meraikan perayaan tersebut.
    5.    Guru menjelaskan tajuk pengajaran dan  aktiviti yang dijalankan.


KB : 
~Menghubungkait

BCB :
~Menonton dengan aktif

BBM
~Klip video




Langkah 1

15 minit

   
Guru memberi petikan bacaan melalui powerpoint
berkaitan perayaan di Malaysia

  
i.Hari Raya Aidil Fitri

ii. Tahun Baru Cina

iii. Hari Deepavali 


    1.     Murid dikehendaki melihat pada paparan powerpoint yang disediakan.

    2.    Beberapa orang murid dikehendaki membaca kuat petikan yang dipaparkan.

    3.    Murid-murid yang lain dikehendaki mendengar dan meneliti teks serta memahaminya. 

    4.    Guru bersoaljawab berkaitan  petikan tersebut.

KB :  
~Membuat infrens

  BCB
~Membaca dengan intonasi yang betul
~Mendengar dengan aktif



BBM:
~Teks petikan berbentuk Power point

Langkah 2

15 minit

Murid-murid dibahagikan kepada 3 kumpulan mengikut kecerdasan.


Guru memberi petikan berkaitan perayaan di Malaysia menerusi power point.  

 Kumpulan A :  
  Hari  Raya Aidil Fitri  
Kumpulan B :  
    Tahun Baru Cina  

Kumpulan C :
   Hari Deepavali  


    1.     Murid diarah berada dalam kumpulan yang telah ditetapkan.
    2.     Murid diminta membuat perbincangan berkaitan jenis perayaan berpandukan pada paparan powerpoint.

i.              Nama perayaan
ii.            Kaum yang meraikannya
iii.           Pakaian tradisional yang dipakai
iv.           Makanan tradisi yang dihidangkan
v.            Cara sambutan sesuatu perayaan
vi.           Dan lain-lain

    3.    Murid menulis hasil perbincangan dalam bentuk peta minda

    4.    Murid-murid dikehendaki membentangkan hasil perbincangan.



KB 
~Menghubung kait 
~Menjana idea

BCB
~Memproses  
   maklumat  ~Melapor  
   maklumat  

KP:  
~Verbal linguistik
~Intrapesonal
~Interpesonal  

Nilai murni:
~Bekerjasama ~Hormat  
  menghormati  
~Bertolak ansur

BBM
~Powerpoint

Langkah 3

15 minit


Guru memberi latihan bertulis kepada murid-murid


1.Guru memberi latihan bertulis kepada murid-murid mengikut kumpulan kecerdasan.  

Kumpulan A : membuat karangan pendek berkaitan  perayaan di Malaysia.  

Kumpulan  B : Membina 5 ayat majmuk berkaitan tajuk yang telah dipelajari.  

Kumpulan C: Mengisi maklumat pada rajah yang disediakan.




KB :
~Menjana idea
~Menghubungkait  
~Membuat   
  inferens
~Menciri

BCB
~Mengumpul ~Memproses    
   maklumat

BBM
~Kertas latihan

Penutup

10 minit

Membuat rumusan tentang pelajaran yang diajar.



i.Guru menggalakkan murid murid mengumpul bahan tambahan dari pelbagai sumber bagi menambah pengetahan mereka.
     1.    Murid dibimbing merumuskan kemahiran yang dipelajari hari ini.
     2.    Guru bersoaljawab nilai-nilai murni yang ada semasa sesi pengajaran dan pembelajaran yang telah dijalankan.
     3.    Guru  meminta murid mengklik youtube yang disediakan dan menyanyi bersama-sama. 
      Klik di sini



Nilai-nilai Murni :
~Menghargai
~Bersyukur
~Menghormati
~Bekerjasama

BBM
~Youtube


Posted by Unknown at 21:25  

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home
Subscribe to: Post Comments (Atom)

Blog Design by Gisele Jaquenod